Můj příběh

Od malička mě bavilo rozebírat a skládat věci. Nejdřív hračky, ale to mi moc nestačilo. První pochopení se mnou měla babička…
V mých 10 letech babička přišla na to, že mne baví mechanika, a protože často šila na svém starém šlapacím stroji PFAFF, byl to právě její šicí stroj, který se stal mou první školící pomůckou. Mimochodem, dědeček měl za 1. republiky manufakturu Adolf Lučan comp., kde vyráběl své značky šicích strojů, jízdních kol a vozíků. Ta byla však v roce 1948 rozkradena (říkalo se tomu znárodnění). Indiáni tehdy ukradli kompletní výrobní zařízení – soustruhy, frézy, svářečky…  nechali jen zásoby náhradních dílů. Vyrůstal jsem tedy v domě, kam celé mé dětství nosili lidé opravovat šicí stroje a kola. Babička mne učila, jak fungují chapače, kličkaře, podavače… a tatínek mne zase učil vyplétat špice, centrovat kola, vyměňovat kuličky v ložiskách, seřizovat brzdy… a mě to většinou bavilo. To jsem ještě netušil, že mne to o mnoho let později bude živit.
V roce 1982 vznikl zákon 105 národních výborů o drobném podnikání v oblasti služeb. Byl jsem jeden z prvních, kdo podle tohoto zákona začal opravovat šicí stroje i kola. Taky mi to dost soudruhů dávalo znát. Byl jsem pro ně kapitalista, vykořisťovatel. Přes den jsem pracoval jako bagrista, po večerech opravoval mašiny. Úsměvná vzpomínka z té doby: tajemník MNV, který mne za tuto činnost dost dusil, a jeho paní, která mne zase večer při opravě jejího šicího stroje prosila, abych mu to neprozradil… Mimochodem, tato paní mi svými referencemi (spokojenou ukecaností) udělala spoustu nových zákazníků.
Od té doby uplynulo mnoho let… V roce 1990 jsme otevřeli první soukromý obchod s elektrozbožím, tedy i s šicími stroji. Po 20 letech jsme ho i s domem prodali a odstěhovali se na vesnici. Tady ve Zlobicích u Kroměříže jsem rozjel servis šicích strojů na plný úvazek. A jak kolem nás obecně ubývá řemeslníků, platí to i opravářích šicích strojů. Za posledních několik let zaniklo mnoho opraven, kolegové jsou v důchodu, nebo už nejsou… Můj rajón se stále rozšiřuje a dnes svým servisem obsluhuji tři okresy – Kroměříž, Přerov a Vyškov. Kromě toho částečně i Brno.
Z mého dětství si však dobře pamatuji moudrá slova své babičky a snažím se jimi řídit: “Jeden spokojený zákazník udělá dalšího spokojeného zákazníka. Ale jeden nespokojený jich udělá nespokojených 10!”